Yksilökisat
Lyöntipeli/Scratch
Lyöntipeli scratch pelataan ilman tasoituksia. Voittaja on se, jolla on pienin lyöntimäärä kierroksen päätyttyä. Pelaaja pelaa jokaisen reiän loppuun asti ja jokainen lyönti lasketaan lopputuloksiin.
Tasatulokset lyöntipeli scratchissa ratkaistaan matemaattisesti, eli seuraavasti:
18 reiän kilpailut: viimeiset 9 reikää, viimeiset 6 reikää, viimeiset 3 reikää, viimeinen reikä ja arpa.
36 reiän kilpailut: viimeiset 18 reikää, viimeiset 9 reikää, viimeiset 6 reikää, viimeiset 3 reikää, viimeinen reikä ja arpa.
54 reiän kilpailut: viimeiset 18 reikää, viimeiset 9 reikää, viimeiset 6 reikää, viimeiset 3 reikää, viimeinen reikä ja arpa.
Mikäli kilpailussa on lähdetty kahdelta tai useammalta tiiltä, ratkaistaan tasatulokset kentän reikien numerojärjestyksen mukaan edellä kerrotulla tavalla, riippumatta miltä tiiltä pelaaja on kisaan lähtenyt.
Seuran mestaruuskilpailuissa ratkaistaan voittajat suoritettavalla ”sudden-death” säännöllä lyöntipelin säännöin. Uusintareikinä käytetään väyliä Rockilla 1 ja 18 ja Riverillä väylä 18. Uusinnassa pelattavat reiät määräytyvät sen mukanaan mitä kenttää pelaajien sarjassa on pelattu kilpailun viimeisenä päivänä.
Lyöntipeli / hcp
Lyöntipeli hcp on tasoituksellinen lyöntipeli. Pelaaja pelaa jokaisen reiän loppuun asti ja jokainen lyönti lasketaan lopputuloksiin. Voittaja on se, jolla on pienin lyöntimäärä, kun ensin lasketaan yhteen kierroksen lyönnit ja siitä vähennetään pelaajan kilpailussa voimassa oleva tasoitus.
Tasatilanteessa voittaja on pelaaja, jolla on pienempi tarkkatasoitus eli tasatulostilanteissa alemmalla tarkalla tasoituksella pelannut voittaa. Mikäli pelaajien tarkka tasoitus on sama, ratkaistaan sijoitus tarvittaessa samoin kuin lyöntipeli scratchissa soveltaen kyseisessä kilpailussa käytettyä pelimuotoa (esim. pb/lp).
Pistebogey hcp
Pelaaja pelaa omaa palloa. Pistebogey kilpailussa pelaajan ei tarvitse saada jokaiselta reiältä tulosta, vaan pelaajan lopputulos kilpailussa lasketaan kerätyistä pisteistä reikää kohden.
Tasatilanteessa voittaja on pelaaja jolla on pienempi virallinen tasoitus.
Joukkuekisat
Scramble
Scramble on joukkuepeli, joka pelataan 2, 3 tai 4 pelaajan joukkuein. Ryhmän tasoitus joukkueen koon mukaisesti 25% (kahden hengen joukkue), 15% (kolme hengen joukkue) tai 10% (neljän hengen joukkue), joka lasketaan joukkueen yhteenlasketusta slope tasoituksesta. Joukkueen tasoitus ei kuitenkaan voi olla suurempi kuin joukkueen parhaan pelaajan tasoitus. Scramblet Nokia River Golfissa pelataan usein lyöntipelinä, mutta on mahdollista pelata myös pistebogeyna.
1. Joukkueen pelaajat avaavat tiiltä. Joukkue saa päättää lyöntijärjestyksen; myös silloin kun pelaajat pelaavat eri tiipaikoilta. Suositeltavaa kuitenkin turvallisuuden ja pelinopeuden kannalta on, että kauempaa avaavat lyövät ensin.
2. Joukkue valitsee pelattavan pallon
· pallon paikka on merkittävä
· lyöntijärjestys on vapaa
· pelaajat asettavat pallon väylillä. Raffissa pallo dropataan max. mailanmitan päähän pallon alkuperäisestä paikasta, muttei lähemmäksi lippua. Viheriöllä pallo asetetaan samaan paikkaan näin jatketaan reikään asti
3. Lyöntialueen on oltava sama kuin valitulla pallolla. Pallo dropataan raffissa ja asetetaan väylillä. Esteissä ja viheriöllä pallo asetetaan samaan paikkaan kuin edellinen pallo.
4. Pelaaja voi pelata lyhyen (n. gripin mitta) putin reikään, vaikka joukkueen toinen pelaaja ei olisi vielä lyönyt omaa lyöntiänsä. Tämän jälkeen joukkueen toinen pelaaja pelaa palloansa normaalisti. Parempi tulos jää voimaan. (Tämän menettelyn tavoitteena on pelin nopeuttaminen).
5. Joukkueen pelaajat saavat yhdessä katsoa pelilinjoja sekä ennen lyöntiä että sen aikana. Sääntö koskee kaikkia lyöntejä.
6. Mikäli joukkue jatkaa hiekkaesteestä, ensimmäisen lyönnin jälkeen hiekkaesteen kunto palautetaan ennen lyöntiä vastaavaan kuntoon. Pallo asetetaan bunkkerissa.
7. Jos siirtosääntö on voimassa, kaikki pelaajat asettavat pallonsa valitun pallon kohdalle niillä alueilla mitä siirtosääntö koskee.