laatuseuraLogo

Golfarit kotiin tuhkasaarron takaa

Otsikoissa olleen tulivuorenpurkauksen vuoksi on monen golfarinkin golfloma saanut uusia käänteitä lentokoneiden jäätyä maan kamaralle. Ohessa kapteenimme Pasi Niemisen tuoretta matkakertomusta Portugalin Vilamouresta ja siitä, kuinka kotiinpaluu lomalta onnistui ilman lentokoneen siivittämää kyytiä.

”Jo edellisvuosina tutun tavan mukaan valmistauduin tulevaan golfkauteen parilla ulkomaan golf-matkalla. Yhden viikon viimeistelyleiri pidettiin Portugalin Vilamourassa, jonne lähdimme Järvelän Jorman kanssa 11.4.2010. Viikko eteni mukavasti emmekä ikinä kuvitelleet, että joku Islannin tulivuorenpurkaus voisi mitenkään vaikuttaa meidän matkaan. Viime viikon loppupuolella alkoi kuitenkin näyttää siltä, että jotain saattaa tapahtua. Aikataulun mukaan paluumatkalle piti lähteä sunnuntai-iltana 18.4.2010. Vielä perjantai-aamuna kuvittelimme niin tapahtuvankin. Tilanne eli koko ajan ja mitään varmaa tietoa ei saatu sunnuntai-illan lennosta, mutta Finavian arviot olivat sen kaltaisia,että perjantai-iltana käsitimme jäävämme jumiin Portugaliin.

Varasimme lisäpäivinä Espanjan puolelta El Rombido-nimisestä Golf Resortista ja tarkoituksemme oli jäädä odottelemaan Faron lentokentän lähistölle muutamaksi päiväksi. Odotteluaika oli tietenkin tarkoitus käyttää golfin pelaamiseen.

Sunnuntaina tuli selväksi, että Farosta emme tule pääsemään kotiin vähintään viikkoon. Pelasimme vielä sunnuntaina yhden kierroksen golfia ja pohdimme edellisiltana mieliimme tullutta vaihtoehtoa ajaa autolla kotiin. Haasteelliselta se tuntui, sillä juuri Faroa kauemmaksi ei Euroopassa ole mahdollista päästä Suomesta käsin.

Kierroksen jälkeen päätimme ajaa kotiin. Ennen maanantaita ei ollut mahdollisuutta ostaa minkäänlaista autoa Portugalista, joten päädyimme vuokra-autoon ja saimmekin vuokrattua Europcarilta auton, jolla oli mahdollista ajaa aina Saksaan saakka, jonne se sitten piti jättää. Laskimme, että aikaa Saksaan saakka ajamiseen kuluu pari-kolme päivää. Emme huolehtineet vielä loppumatkasta vaan lähdimme liikkeelle sunnuntai-iltapäivällä.

Heti liikkeelle lähdettyämme Jorma alkoi selvittää poikansa Juuson avustuksella, tarvitseeko joku tuttu tuontiautoa. Me voisimme toimia luotettavina kuljettajina. Voisimme ajaa tuontiauton Suomeen Saksasta.

Sunnuntain aikana ehdimme ajaa tuhat kilometriä ja vietimme lyhyen hotelliyön Bilbaon lähistöllä Espanjassa. Maanantai-aamuna matka jatkui. Maanantaina varmistui myös se, että eräs tuttu tarvitsee autoa ja siinä päivän mittaan erilaisen netti- ja puhelinneuvonpidon seurauksena syntyi alustavat autokaupat. Maanantaina ajoimme San Sebastianin,Bordeauxin, Saarbruckenin, Metzin ja Frankfurt AM:n kautta pieneen idylliseen Jana-nimiseen yliopistokaupunkiin ja puolilta öin kirjauduimme hotelliin muutamaksi tunniksi. Tiet olivat loistavat ja ajoimme päivän aikana pari tuhatta kilometriä. Taukoajat hyödynsimme hankkimalla mukaamme erilaisia paikallisia tuotteita.

Tiistai-aamuna ajoimme Berliiniin, jossa Jorma tarkisti auton (Audi A4) ja sen jälkeen kauppa hoidettiin Suomesta käsin pankin avustamana. Kaupanteon aikaan palautin vuokra-auton Tegelin lentoasemalle ja matka kotia jatkui puolen päivän jälkeen.

Ylitimme Puolan rajan Frankfurt Oderissa, jonka jälkeen joitakin moottoritieosuuksia lukuun ottamatta matka eteni todella hitaasti. Erityisesti Varsovan ohittaminen oli tuskaista. Loppujen lopuksi Puolan läpi ajaminen kesti kymmenkunta tuntia. Muutaman tunnin yöunille jäimme Liettuassa Kaunasin lähelle.

ViaBaltica on minulle tuttu reitti, joten keskiviikko-aamuna tiesimme, että pääsemme pian kotiin. Varmistin aiemman varauksen klo 18.00 Tallinnan lauttaan, jolle ehdimmekin mukavasti ajoreitin kuljettua Riikan kautta Viron puolelle.

Lautan saavuttua Helsinkiin haimme autoni Helsinki-Vantaan lentoasemalta ja ajelimme peräkkäin kotiin. Kaiken kaikkiaan ajomatkaa kertyi viitisentuhatta kilometriä, jonka ajoimme reilussa kolmessa vuorokaudessa. Matka ei tuntunut missään vaiheessa raskaalta. Koska tavoite oli kotiin pääsy mahdollisimman pikaisesti, ei väsymystä tuntunut ”suorituksen” aikana. Saa nähdä, iskeekö väsymys näin jälkeenpäin jossain vaiheessa.

Maailmalla on tuhansia suomalaisia odottamassa kotiin pääsyä. Ainakin yksi riveriläisiäkin sisältävä golf-seurue odottaa kotiin pääsyä Lissabonissa. Laivalla kuulimme kaikenlaisia tarinoita ihmisten kotiinpaluusta muun muassa Balilta ja Chilestä. Joku oli odottanut neljä vuorokautta Madridin lentokenttähotellissa. Muutama pariskunta oli puolestaan istunut bussissa neljä vuorokautta ilman peseytymismahdollisuutta matkan kulkiessa vanhan Jugoslavian alueen läpi Slovakian ja Puolan kautta Tallinnaan. Kaikenlaisia tarinoita tulemme kuulemaan tulevilla viikoilla. Meidän matka oli tällainen.

Uutta matkaa odotellessa, Pasi.”